Könyvek

Feltöltés alatt

A testnevelés és sport oktatásának elmélete és módszertana rendkívül sokat fejlődött az elmúlt két-három évtizedben. Új elméletek, koncepciók, módszertani megközelítések születtek, amelyek ma már a gyakorlatban is bizonyítottak, és széleskörűen alkalmazzák azokat. A szaktudományos fejlődés magával vonta, hogy a pedagógiai gyakorlat is változzon, azaz abba olyan módszerek, elvek, koncepciók alkalmazása épüljön be, amelyek hatékonyabb, eredményesebb és motiváltabb tanulást, fejlődést váltanak ki. Könyvünk célja, hogy a hagyományos magyar testnevelés értékeit, azok erősségeit szem előtt tartva integrálja a legfontosabb szakirodalmi hátteret, és átfogó ismeretrendszert kínáljon, amelynek segítségével korszerű és professzionális pedagógiai munka végezhető akár a köznevelésben, akár a sportoktatás területén. Ennek érdekében a 21 fejezetet mintegy 260 db magyar vonatkozású és 580 db nemzetközi hivatkozás támogatja, amelyek egyben a tudományos alapokat is bemutatják. Reméljük, hogy könyvünk segítségével a leendő vagy már gyakorló testnevelő tanárok, tanítók, óvodapedagógusok, sportoktatók és edzők is új ötletekre, tudásra tehetnek szert annak érdekében, hogy minden felnövekvő gyermek pozitív attitűddel rendelkező, testkulturálisan művelt és fizikailag aktív felnőtté váljon.

Legújabb módszertani kiadványunkban a szerző arra vállalkozott, hogy 175 mozgásos aktivitás segítségével mutassa be a mozgáskoncepciók feldolgozásának lehetőségeit az óvodai és iskolai testnevelésben, mozgásfejlesztésben. A test, a tér, az erőfeszítés és a mozgáskapcsolatok, mint alapvető mozgáskoncepciók megértése, és mozgásban történő alkalmazásuk hozzájárulnak a magas szintű mozgáskoordináció, egyben az általános ügyesség kialakulásához. A könyv ajánlott minden olyan (leendő) óvodapedagógus, tanító, testnevelő tanár és sportszakember számára, aki a mozgásfejlesztés módszertani alapjaiban szeretne elmélyülni, és új szempontokkal kiegészíteni tudását.

A könyvben vázolt tudományos ismeretek és módszertani elemek a korszerű, gyermekközpontú oktatás alappillérei is egyben. Sok szempontból szakítanak a tradicionális, egysíkú módszertani feldolgozással. A gyermekek képzeletére, felfedező, aktív, kreatív és cselekvő magatartására alapozva olyan differenciált módszertant és gyakorlatot kínál, amelyben az adottságoktól, képességektől, készségszinttől függetlenül minden gyermek sikeresen tanulhat, gyakorolhat.

A kiadványhoz egy másik könyvünk szorosan kapcsolódik, amely címe: „Az alapvető mozgáskészségek feldolgozásának elmélete és gyakorlata”. A két kiadvány együttesen egy komplett programot kínál az óvodák és iskolák számára a 3-12 éves gyermekek komplex fejlesztése érdekében.


A pszichoterápiában jártas szakemberek számára alapvetés, hogy a Földön az emberlét kínálja a legnagyobb lehetőséget a fejlődésre. Ez a fejlődés leggyakrabban aktivitáson, esetünkben mozgásos cselekvésen keresztül kezdődik meg, és adja annak lehetőségét egy egész életen át. A fejlődés, a változás folyamatos, mindig jelen lévő tényező és lehetőség, emiatt egyáltalán nem mindegy, hogyan használjuk, közelítjük meg, különösen az oktatás szempontjából. Biztosan sokan vannak az olvasók között olyanok, akik felnőtt fejjel tanultak meg síelni, vagy mondjuk egy vízitúrán kerültek olyan helyzetbe, hogy nem arra ment a hajó, amerre szerették volna. A gyerekek számára sok mozgáskészség, sportági előkészítő feladat vagy sportági technika éppen ilyen újdonságot jelent, és nekünk – pedagógusoknak, edzőknek, szülőknek – a feladatunk, hogy úgy szabályozzuk a tanulási környezetet, olyan segítséget nyújtsunk a tanuláshoz, hogy megtapasztalják az énhatékonyság élményét, megőrizzék motivációjukat és nyitottságukat a mozgásos kihívások irányába. A Mozgás felfedezése gyermekkorban I. és II. kiadványainkkal a személyiség mozgásos összetevőjének fejlesztéséhez szeretnénk segítséget nyújtani. Az alapvető mozgáskészségek – amelyeket korábban természetes mozgáskészségeknek neveztünk, és a 21. században egyértelművé vált, hogy egyáltalán nem természetesek olyan mértékben, ahogyan azt korábban gondoltuk – a felnövés során nagyon hasonlóan bővülnek és bonyolódnak, mint bármely készség: az egyszerűbbtől haladnak az összetettebb felé, a környezet, azaz a külső hatásrendszer jelentős befolyása mellett. Az alapvető mozgáskészségek fejlődése leképezi a személyiségfejlődés folyamatát, ezért is lehet az, hogy oly sok sportági és rekreációs mozgásos tevékenységnek az alapját adják. Az iskola az első és egyben utolsó lehetőség, hogy egy közösség vagy a társadalom egy generáció életére, életvezetésére viszonylag egységes hatással lehessen. Ebben a vonatkozásban is igaznak bizonyul a már kissé elcsépelt mondás, mely szerint az iskolában alapozódik meg a későbbi felnőtt élet. Ez a gondolat azonban nem tér ki arra, hogy az iskola és a benne dolgozó pedagógusok, illetve az egyesületekben dolgozó edzők milyen sokat tehetnek azért, hogy a gyerekek a mozgásos feladatokban örömöt, változatosságot, teljesíthető kihívást, nehézséget, végső soron megélt kompetenciát találjanak. Ha ezzel a szándékkal közelítjük meg foglalkozásainkat, gyakran ütközünk bizonytalanságba, tanácstalanságba, önismétlésbe. Könyvünkben ehhez kínálunk olyan struktúrát, amit az olvasó saját és tanítványai igényeire tud szabni, valamint olyan kapaszkodókat, melyeket akár a tervezés, akár a testnevelésórák vagy egyéb mozgásos foglalkozások során segítik a minél hatékonyabb mozgástanulást. Az alapvető mozgáskészségek feldolgozása jellemzően az (óvodai és) alsó tagozatos testnevelés feladata, de kellően strukturált alkalmazása bármely sportág esetén esszenciális fontosságú. Szándékunk szerint a Mozgás felfedezése gyermekkorban című könyveinkben szereplő mozgáskészségek, kapcsolódó tanulási szempontok, mozgáskoncepciós variációk és a játékpéldák minden testnevelést tanító pedagógusnak, edzőnek (szülőnek) átlátható rendszert, konkrét segítséget, ötleteket, továbbgondolandó szempontokat ad a mozgásos fejlődés támogatásához. Reméljük, sokan örömmel forgatják majd mindennapi munkájuk során.